czwartek, 7 lipca 2011

Mały przewodnik po hafcie matematycznym

Dostałam parę pytań w związku z wyszywaniem na kartce, dlatego postanowiłam stworzyć wątek, w którym postaram się odpowiedzieć na te pytania. Będzie on na bieżąco aktualizowany, więc w razie wątpliwości proszę o kontakt:) Cieszę się, że kursy cię podobają i są osoby zainteresowane tą techniką. 

1. Nici i igła
Tylko od naszej wyobraźni zależy jakiej nici użyjemy. Może to być zwykła nitka do szycia, pasemko lub dwa muliny, nici metaliczne, nici do haftu... Odradzam jednak grubsze nici do wyszywania, ponieważ trudno je nawlec na cienką igłę, za to grubsza zostawia brzydkie, duże, czasem poszarpane dziurki po wyszyciu.


2. Modelowanie szerokości haftu.
Odległość między kolejnymi szwami powinna być zawsze równa, a od tej odległości zależy szerokość haftu (w tym przypadku koła). Jeśli chcielibyśmy zakryć całe koło (odsyłam do sposobu wyszycia serduszka) to prowadzimy nitkę przez środek do naprzeciwległej kropki. Np. w kole mającym 50 kropek, my wbijamy igłę w 1, a później 25.

W pierwszym wypadku wbijamy igłę o pięć oczek (kropek) od pierwszego punktu. Ścieg jest wąski i wygląda jak łańcuszek.


W drugim wypadku igła wbita jest o 11 kropek od pierwszego wbicia igły. Ścieg jest szerszy :)


3. Co zrobić, aby haft nie zakrył nam obrazka?
W prostokącie można samemu ustawić wielkość haftu, aby nie zakrył nam obrazka. Omijamy np. 7 pierwszych kropek, zaczynamy wyszywać od 8, prowadząc jednak nitkę do pierwszej kropki w pionowym wzorze. Jak to zrobić, widać na zdjęciach:



Powodzenia!

6 komentarzy:

  1. Spróbuję pokombinować :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie to pokazałaś :)))

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo prosto wyjaśniłaś ale powiedz mi co zrobić jak mam wzór prostą albo tylko lekko zaokrągloną linię, nie mam pojęcia jak rozmieścić dziurki aby wyszła mi równa krateczka.
    Spaprałam sobie w ten sposób chińskiego kota malowanego pędzlem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wystarczy pilnować, aby odległość od poprzedniego wbicia igły do następnego była taka sama. Np. wzór to zaokrąglona linia, wbijamy igłę w pierwszą dziurkę, odliczamy np. 4 oczka i dopiero w piąte oczko wbijamy znów igłę. Wychodzimy na prawą stronę pracy 6 oczkiem i wracamy się do 2. Znów odległość wynosi 4 oczka. Potem 3 oczko i 7 następne. Taka przeplatanka.
    Aby haft był "szeroki" odległość musi wynosić więcej oczek, w zależności od gustu i efektu. :) Mam nadzieję, że pomogłam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przydało się. :) ;) :*

    OdpowiedzUsuń
  6. nie rozumiem =) o co chodzi z tymi oczkami?

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło, jeśli wyrazisz swoje zdanie:)