poniedziałek, 13 czerwca 2011

Prostokąt w hafcie matematycznym - kartka

Kolejny kursik dotyczący haftu matematycznego (strukturalnego). Wyszycie takiej kartki zajmuje co najwyżej pół godzinki, a poradzą sobie nawet dzieci. Więc nożyczki i igły w dłoń! Zapraszam!

Aby wykonać taką kartkę musimy zaprojektować wzór. O ile w kole ilość dziurek nie była tak ważna, to w prostokącie w pionowej i poziomej linii musi być jednakowa ilość tzw. "kropek". Wtedy haft wyjdzie równo. W moim wzorze ich ilość to 20 z każdej strony. (Ma wymiary 7,5 x 11 cm.) Własny wzór można zaprojektować w programie graficznym lub na kartce bloku milimetrowego. Jeśli pionowa część wzoru będzie zawierała kropki np. co 0,5 cm, to spodziewajmy się, że w części poziomej te kropki będą miały mniejsze odległości.

Wiele podstawowych informacji można znaleźć w pierwszym kursie.

Aby wykonać kartkę potrzeba:
jedna kartka papieru wizytówkowego A4 (baza na kartkę 21 x 15 cm i kartonik 8,5 x 13 cm)
kolorowy papier
cenówki lub zwykła taśma klejąca
nici (mulina, zwykłe do szycia, kordonki)
igła
wzór prostokątny do wyszywania i coś do kłucia (cyrkiel, igła)
stary kartonik, na którym nakłuwamy wzór
pocztówki, obrazki,
nożyczki zwykłe (opcjonalnie ozdobne)



Wzór mojego prostokąta można skopiować, klikając w obrazek. Otworzy się w większym formacie. Drukujemy go w rozmiarze trochę mniejszym niż A6. Wielkość wzoru można również dowolnie zmieniać, w zależności od naszego projektu.

Wzór wykłuwamy w kartoniku z papieru wizytówkowego. Naklejamy w środek obrazek lub fragment pocztówki tak, aby nie zasłaniał "kropek". Mój obrazek z chabrami ma wymiary 7 x 10,5 cm. 

Zaczynamy wyszywanie. Wbijamy igłę z nitką w ostatnią kropkę na dole po prawej stronie (w linii poziomej). Prowadzimy ją w pierwszą naprzeciwległą kropkę w linii pionowej. Oczywiście pamiętamy o zabezpieczeniu końca nitki po lewej stronie kawałkiem taśmy klejącej. Sprawdzają się w tym celu również cenówki. Nie zniechęcajcie się! Czytanie tego punktu jest tak naprawdę dłuższe od jego wykonania. 
Tak wygląda poprowadzenie pierwszej nitki:


Tutaj widać tył robótki. Zaznaczyłam kolejno numery kropek, przez które prowadzimy igłę. Skończyliśmy na nr 2, więc prowadzimy igłę w nr 3. I znów mamy igłę po stronie z obrazkiem. Wbijamy ją więc w nr 4.


Nitki zaczną się układać wkrótce  tak:


Kontynuujemy wyszywanie.
Po wyszyciu części nie będziemy potrzebować cyferek. Można się też kierować zasadą, która obowiązywała także w wzorze koła: aby krzyżować nitkę z poprzednią. Gdy skończy nam się nitka zaklejamy końcówkę po lewej stronie pracy i wprowadzamy nową jak gdyby nigdy nic. ;)


Taki efekt powstanie, gdy wyszyjemy jedną "ścianę" wzoru. 



Teraz z zależności od obrazka decydujemy czy odwracamy robótkę do góry nogami i zaczynamy wyszywanie naprzeciwległego kąta, jak np. w tej kartce czy wyszywamy znów dół pracy, tylko z odwrotnej strony. Ja zdecydowałam się na to drugie, ponieważ chciałabym, aby ten piękny odstający bławatek u góry nie był zasłonięty przez haft.
Powtarzamy czynności od początku ale teraz od strony lewej. Kolorem zielonym zaznaczyłam kolejno kropki do wyszycia.



Prawie gotowe! Teraz ozdabiamy według uznania i naklejamy na bazę.


 PS. Dociekliwy zauważy na górze niewykorzystane kropki. Kartkę przygotowałam na potrzeby tego kursu. Gdybym wyszyła naprzeciwległy kąt na górze byłyby użyte. Należy zastanowić się, czy chcemy zrobić sam dół pracy, czy może obszyć każdy kąt, co jest możliwe i daje piękne efekty.

PS.2. Do wyszywania można wykorzystać wszystkie nici, jakie się ma. Ja jednak upodobałam sobie mulinę. Wyciągam 1 pasemko i wyszywam. Jest grubsze od nici i bardziej wyrazista. Kolory dobieram do kolorystyki obrazka. Eksperymenty są jak najbardziej ok. :)

PS 3. Można "obrobić" w tej sposób zdjęcia. Fotografia dziecka będzie wpaniałym prezentem dla rodziców czy dziadków. :)

Powodzenia!



6 komentarzy:

  1. Dzięki za kursik. Pewnie skorzystam. A ja oglądając kartki zastanawiałam się jak powstaje takie fajne zakrzywienie. Teraz już wiem i jeszcze raz dziękuję. Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. ślicznie wygląda ta kartka :) bardzo ładne zestawienie kolorków:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakie to proste:)
    Może kiedyś spróbuję:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzieki za kursik bardzo mi pomgl pozdrwiam

    OdpowiedzUsuń
  5. dzieki za kursik, bardzo mi pomgl ,pozdrwiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Haft jest świetny ale ja ze swoja cierpliwością wysiadam, podziwiam za dłubaninkę:)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło, jeśli wyrazisz swoje zdanie:)