niedziela, 26 czerwca 2011

Serduszko w hafcie matematycznym

Postanowiłam zrobić jeszcze jeden kurs haftu matematycznego (strukturalnego). Mam nadzieję, że jest komuś przyda.

Serce jest dosyć łatwym wzorem i można go wyszyć na dwa sposoby. Jak wykonać własny wzór serca? Składamy kartkę na pół i przy jej krawędzi rysujemy serce (a raczej jego połowę). Następnie na naszej podkładce do dziurkowania nakłuwamy kropki w równych odstępach (nie więcej niż 0,5 cm). Uzupełniamy kropki tam, gdzie potrzeba: na wierzchołkach serca. Po rozłożeniu uzyskamy regularny wzór, który możemy już przenieść na kawałek ofertówki. 


Co potrzebujemy?
kartkę papieru wizytówkowego (baza na kartkę i odpowiedni w wymiarach kartonik)
igłę do dziurkowania i podkładkę
nici - kolor wg uznania
igła do wyszywania
taśma klejąca / cenówki
kolorowy papier i dowolne dodatki do kartki

Na kartoniku z papieru wizytówkowego nakłuwamy wzór serca. Na potrzeby kursiku wydziurkowałam dwa, aby pokazać dwa sposoby na wyszycie serca.



Sposób 1 - wypełnienie
Nawlekamy wybraną nitkę na igłę i wbijamy w dolny wierzchołek serca, następnie prowadzimy igłę przez sam środek serduszka do punktu 2. Nie zapominamy o zabezpieczeniu końcówki nitki przez kawałek taśmy klejącej.



Następnie wbijamy igłę w nr 3 i mając igłę znów po prawej stronie pracy prowadzimy ją krzyżując z poprzednią nitką.



Z nr 4 wbijamy w 5 i znów krzyżujemy nitkę z poprzednią. Jak da się zauważyć jest to ta sama metoda, co w wyszyciu koła, tyle, że tym razem wypełnimy całe serce.



Po pewnym czasie praca będzie wyglądać mniej więcej tak:


Gotowe! Teraz tylko pozostaje nam zabezpieczyć koniec nitki kawałkiem taśmy. (zdjęcie się obróciło)


Sposób 2 - kontury

Wbijamy igłę z nawleczoną nicią w dowolny punkt na jednej połówce serce. Ja zdecydowałam się na siódmą kropkę licząc od nr 1. Im większa odległość od punktu 1 tym łuk serca będzie większy.



Korzystając z numeracji wyszywamy kolejne punkciki kierując się w zaznaczonym strzałką kierunku.



Po pewnym czasie zauważymy, że szerokość haftu na łuku serca jest szersza niż na dole oraz że w każdej kropce poprowadzone są dwie nitki - z dwóch różnych stron.


Wyszywamy do momentu zakończenia się jednej połówki serca. Wtedy nie podążamy dalej, ale każdą kolejną nitkę wprowadzamy w ten sam ostatni punkt.


Tak wygląda wyszyta połówka serca.


Teraz pora na drugą. Robi się ją identycznie co pierwszą, musimy jednak pamiętać o ponownym wprowadzeniu nitki w dolny wierzchołek serca - ten sam, w którym zaczynaliśmy haft.


Kolorem zielonym zaznaczyłam poszczególne punkty. Na koniec jeszcze zaklejamy końcówkę nitki po lewej stronie pracy...


I gotowe!
Teraz pozostaje tylko zagospodarowanie hafciku na bazie kartki. :)
Wg uznania można swobodnie umiejscawiać serca na kartce. Mogą być pojedyncze lub wzajemnie się przeplatać.


Jeśli kurs się przydał, proszę o pokazanie swoich prac. Będzie mi bardzo miło je zobaczyć. :) Planuję wkrótce przygotować mały przewodnik po rodzajach nici, sposobach wykłuwania wzorów i fajnych pomysłach, które można w haftowaniu zastosować. A gdyby ktoś chciał rozszerzyć swoją wiedzę to polecam książkę o hafcie matematycznym "Życzenia nitką haftowane" S.M. Michaeli, która mnie osobiście uczyła tej techniki :)

Powodzenia!

16 komentarzy:

  1. Super, dzięki, na pewno spróbuję.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny kursik,ja właśnie zaczynam historię z haftem matematycznym :) bardzo przydatne wskazówki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne! Jeśli będę miała trochę czasu na pewno spróbuję takie serduszko wykonać. Piękne po prostu :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne są takie matematyczne karteczki :) Z chęcią kiedyś spróbuję.

    OdpowiedzUsuń
  5. kilka dni temu trafiłam na takie haftowane kartki w internecie i bardzo mi się spodobały a teraz dzięki tobie!!!! Hehe mogę sama takie tworzyć extra !! Dzięki za ten kursik !!!! :*

    http://eressie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Zrobiłam, wygląda bardzo ładnie :) świetny i przydatny kurs :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny, przejrzyście wyjaśnione, dziękuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajne, przejrzyście wyjaśnione i pokazane. Dziękuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Super wyjaśnione! Zrobiłam dwoma sposobami, wyszły świetnie. Dzięki.

    OdpowiedzUsuń
  10. Od jakiegoś czasu zastanawiałam się jak powstają takie piękne dzieła. Wielkie dzięki za wprowadzenie w temat. Już mnie kusi zacząć wyszywać kartki na Święta :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Właśnie szukałam takiego czegoś na dodatkową plastykę i postanowiłam zrobić te serca, wyszły super :D Na pewno będę czekała, aż dodasz jakieś nowe wzory, bardzo mi się spodobało :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuję ci bardzo, dzięki Tobie chyba zrozumiałam o co chodzi w hafcie matematycznym, o ile szydełko pojęłam migiem o tyle tego nie potrafiłam sobie wyobrazić. Dziękuję Ci bardzo.

    OdpowiedzUsuń
  13. Super !! Zrobiłam i wyszły śliczne ;P Pozdrawiam ...

    OdpowiedzUsuń
  14. Fajne ;) Na plastyce w szkole robimy. ale tylko to co po brzegach jest wyszywane :/ Ten pierwszy sposób ( co całe serduszko jest wypełnione) jest o wiele łatwiejszy :D Zajął mi około 5 minut, a tamten drugi ponad pół godziny... ;P

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło, jeśli wyrazisz swoje zdanie:)